בסט תופים זה קיימת התיחסות פרטנית יותר למכלולי סט התופים . ניקח לדוגמא את מצילות ההיי - הט, ונחלק את הנגינה בהם לשתי גישות :
גישה ראשונה : משמשת להדגשת מקצב מוסיקלי בדרך כלל והיא מערבת מספר צלילים מועט , צליל ההיי - הט מתנגן עם צלילי תופים אחרים וכך אנו מקבלים מקצב לדוגמא . במקרה של ההיי - הט קיימים צלילים של היי - הט פתוח או סגור בעיקר .
בגישה השניה : כלי כמו היי - הט יכול לייצג עולם שלם של צלילים , הדבר דומה לציור בו ניתן בעזרת מספר מועט של צבעים להגיע לגוונים רבים . לעניין הגישה השנייה ניתן לחשוב תיאורטית על סט התופים כמו פסנתר כאשר כל אוקטבה מייצגת את תחום הצלילים של כל כלי בסט , כלומר תחום היי - הט , תחום סנר וכך הלאה ... דוגמת הפסנתר משמשת את הנגן בפיתוח רעיונות נגינה מוסיקליים ומבנים מוסיקליים ( "אוקטבות" לא מוגדרות , בהשוואה לפסנתר המוגדר בצלילו ) . לפסנתר יש יכולת גם להגביל אורכי צלילים בעזרת הדוושה דבר הנחוץ למבנה המוסיקלי , על סט התופים צלילים נחסמים בעזרת היד .
צלילי הסט הם בעיקרם צלילים לא מוגדרים - צלילים המוגדרים במוסיקה כ"רעש" ( גלי קול אשר הם ברובם לא מחזוריים ) כלומר בערך כמו לתת מכה על הכביש עם נעל וללמוד על תדירות הצליל (כמובן שיש מקרי ביניים בהגדרת התדירות ) פיתוח מבני נגינה אלה "דחף" למציאת מערכת שתוכל לספק צלילים מוגדרים (צלילים בעלי גובה מוגדר ( כגון דו , סי , סול וכו ' ....) )
צלילי בס
טמטמים : מייצגים את צלילי הבס בסט . הרעיון שטמטם יכול להיות מוגדר בצלילו זכה לייצוג אצל מתופפים רבים , הניסיון ליצר צליל מוגדר דורש לעיתים טכניקות מיוחדות ובחירת עורות נכונים (וכן תלות באיכות התוף ) על אף זאת הנסיון מערים קשיים רבים , הסיבות לקושי הן :
1. לא תמיד קיימת הגדרת צליל מלאה.
2. "צלילי עליים" ( ?over tones?) שאינם מוגדרים אשר מערפלות את הצליל אותו אנו מבקשים לייצג .
3. גדלים שונים של טמטמים נותנים צלילים שונים , טמטם נשמע הכי טוב באחת מתדירויות העץ המרכיב אותו , לא תמיד נוכל להגיע לכל צלילי האוקטבה , כתוצאה מחוסר במקום ( כמות של 12 או יותר טמטמים ) .
4. טמטמים נוטים לצאת מכיוון ומושפעים מתנאי טמפרטורה , צלילי בס באוקטבה הנמוכה ביותר הם יותר בעיתיים ולרוב לא מדויקים מספיק ( עקב היות העור רופף ).
פתרונות חדשים: תופי רוטר טם ?טם , סט מגיע בגדלים 10", 8" ,6" וניתן לכיוון ע"י סיבובו , בשימוש בתופי 10" הושגו היתרונות הבאים :
1. תוף ה 10" נותן צליל בס ברור ויפה , ניתן לנגן את כל צלילי האוקטבה בשיטה זו .
2. מחיר זול יותר מקניית תופי טם - טם .
3. חוסך במקום על סט התופים .
צלילים מוגדרים באוקטבה אמצעית וגבוה
צורפו תופי הרוטר - טם בגדלים 8" , 6" למטרת יצירת צלילים מוגדרים באוקטבה אמצעית וגבוה:
התופים "נפרשים" בצלילם מהצליל פה דיאז בינוני ועד פה גבוה . הניסיון לייצר מתופים אלה צלילים מוגדרים עולה יפה אך עדיין דורש טכניקות מיוחדות "ביצוב" הצליל , נקיון הצליל , "חימום" הצליל ופתירת בעיות של יציאה מכיוון .
סיכום
בעזרת כל הגישות שהוזכרו ניתן ליצור:
1. מבנים מוסיקליים על סט התופים ע"י שילוב בין צלילים מוגדרים ללא מוגדרים .
2. ליווי בעזרת צלילי בס , קו מלודי של צלילי בס .
3. אקורדים על סט התופים.
4. מלודיה על סט התופים.
5. שילוב מלודיה / הרמוניה ומקצב .
רועי פאר